Fullriggare

En fullriggare är ett segelfartyg som kännetecknas av att det har tre eller fler master. Innan ångfartygen fanns var fullriggaren ett mycket vanligt skepp. De huvudsakliga masterna kallas för fockmast, stormast och kryssmast. På en fyrmastad fullriggare finns också en jiggermast i aktern. Den första riktiga fullriggaren kom på 1700-talet då stagsegel användes.

Klipperskepp

mal7Klipperskepp byggdes främst under mitten av 1800-talet och var de absolut snabbaste fartygen på den tiden. Vissa klipperskepp kunde hålla en medelfart på hela 16 knop och över 20 knop har registrerats. En knop innebär 1852 m per timme. Klipperskeppen byggdes i första hand med syftet att transportera passagerare och för handel med te och kryddor från Kina och Ostasien till Europa. Skeppen var vanligtvis byggda av trä eller komposit. När ångmaskinen utvecklades mer och mer och gav större fraktmöjligheter blev klipperskeppen mindre och mindre vanliga som transportfartyg.

HMS Endeavor

mal8En av de mest berömda fullriggarna är HMS Endeavour och det byggdes i Storbritannien år 1764. Mellan år 1768 och 1771 seglade James Cook med skeppet på upptäcktsresa i Stilla havet. Med på skeppet fanns också Joseph Banks och den svenske naturhistorikern och läkaren Daniel Solander. Under resan anlände skeppet bland annat till Huahine, Borabora och Raiatea, som Cook därmed förklarade tillhörde Storbritannien. HMS Endeavour var också det första skepp som nådde Australiens östkust. Efter denna resa användes Endeavour främst som fraktskepp till och från Falklandsöarna. Skeppet finns inte kvar i sin helhet, men en kopia av HMS Endeavour finns att se vid National Maritime Museum i Sydneys hamn.

Preussen

mal9Skeppet Preussen var världens största segelfartyg utan hjälpmotor. Preussen hade hela fem master och var vid den tiden ensam i sitt slag. Denna fullriggare var byggd i stål. Skeppet användes bara mellan år 1902 och 1910 eftersom det sedan blev påseglat av en ångare i Engelska kanalen. Ångaren hade missbedömt Preussens höga fart. Efter ett misslyckat försök att bogsera skeppet strandade det och slutade som ett vrak vid den engelska kusten.

Ostindiefararen Götheborg

mal10Originalfartyget Götheborg gick på grund och sjönk i Göteborgs hamninlopp 1745. Det skepp som finns att se idag i Göteborg är en kopia av denna fullriggare eller fregattrigg som det kallades tidigare. Hon är världens största oceanklassade segelskepp av trä. Kopian började byggas år 1995 och sedan dess har skeppet seglat till Kina och hem igen i enlighet den ursprungliga rutten. Originalet tog bara 1,5 år att bygga, viket var imponerande snabbt på den tiden. Vid hennes första resa, jungfruresan, fanns en besättning på 144 man. Skeppet hann segla tre långa resor till Kina, men vid den sista seglatsen gick hon på grund vid Hunnebådan med bara 900 meter kvar till kajen där hon skulle ankras. Man vet inte exakt varför det blev så, men det finns teorier om bedrägliga strömmar på grund av att salt och sött vatten möts och med tanke på att vattenståndet vid tiden för förlisningen var väldigt högt efter en snörik vinter är teorin ganska rimlig.

Det finns många olika typer av sjöfartsmuseer runt om i världen och de utgör ofta en betydlig del av olika länders historia. Oavsett om du är intresserad av skepp eller av historia kan ett sjöfartsmuseum vara väl värt ett besök.